Fönster med vy mot innergård.

Vill du köpa?

På jakt efter din nya drömbostad? Låt våra mäklare hjälpa dig genom hela processen från själva sökandet till den avslutande affären. Vi har engagemanget och kompetensen.

Att tänka på inför visning

Visningen får dig att uppleva bostaden och se ifall den känns rätt för just dig. Under visningen uppstår många frågor; Kommer avgiften att höjas? Måste jag renovera? Hur mår föreningens ekonomi? Mäklarens uppgift är att ge dig utförlig information om bostaden och föreningens framtida planer, samt att svara på dina frågor. Om bostaden faller dig i smaken så lämnar du dina kontaktuppgifter till mäklaren som hjälper dig vidare i köpprocessen.

Finansiering

Inför en eventuell budgivning ser mäklaren till att alla potentiella köpare har ett lånelöfte klart från banken. Men tänk på att lånelöftet gäller under en begränsad tidsperiod.

Hur går budgivningen till?

Restate tillämpar alltid så kallad öppen budgivning. Budgivningen sker då muntligt, vanligtvis per telefon alternativt sms eller e-mail. Både säljaren och samtliga budgivare får löpande sms om det senaste budet. På så sätt informeras alla samtidigt och spekulanterna kan kontakta mäklaren för att höja sitt bud om man så önskar. Kom ihåg att det högsta budet inte ger dig någon garanti för att få köpa bostaden. Säljaren har alltid rätt att välja till vem bostaden ska säljas, även om det vanligtvis blir den som lagt det högsta budet.

Vilket ansvar har jag som köpare?

Som köpare har du ansvar för att undersöka bostaden före köp (undersökningsplikten gäller). Utgångspunkten är att bostaden säljs i befintligt skick, och att säljaren aldrig ansvarar för de fel och brister som kunde ha upptäckts vid en vanlig undersökning. Det finns inga krav på att undersökningen ska genomföras av en fackman.

Hur går själva köpet till?

När du och säljaren kommit överens undertecknas ett köpeavtal. Om önskemål finns skickas avtalsförslaget till dig och säljaren i förväg för påsyn och eventuella frågor. Tillsammans går ni och mäklaren igenom köpeavtalet och övriga dokument, bland annat hur handpenningen ska betalas. I samband med detta överlämnas också en budlista där alla bud redovisas. Samtidigt ansöker du om medlemskap i bostadsrättsföreningen.

Innan du får tillträde till din nya bostadsrätt träffar du säljaren och mäklaren igen för slutuppgörelsen, som vanligtvis sker på vårt kontor. Då upprättas en likvidavräkning och kontakten med din bank sker via e-mail och telefon. Banken löser säljarens lån och betalar ut resterande till säljarens konto. Kvitton upprättas och du får nycklarna till din nya bostad.

Nu är det flyttdags!

Nu börjar det verkligt roliga arbetet – att planera för ditt nya boende och flytta in. Flyttfirma eller flytthjälp ska bokas, flyttkartonger ska införskaffas, adressändring ska beställas och olika abonnemang ska sägas upp eller ändras. Nu är det också dags att planera inredning!